Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Kalau seorang guru mengajar sambil duduk, Murid belajar sambil mengantuk.

Kalau seorang guru mengajar sambil berlakon, Murid belajar dengan tekun.
Kalau seorang guru mengajar tanpa alat, Murid belajar dengan ralat.
Kalau seorang guru mengajar banyak bercakap, ada murid yang bertambah gagap.
Kalau seorang guru menjadi pemudah cara, ramai murid pandai berbicara.
Kalau seorang guru mengajar tanpa menilai, tidak akan tahu murid yang bodoh atau pandai.
Kalau seorang guru berbudi bahasa, dikenang murid sepanjang masa.

Ahad, Ogos 01, 2010

Barakallah by mahER Zain

Tatkala saya menulis catatan ini kedengaran lagu Maher Zain yang rancak bertajuk Barakallah di telinga kiri ku ini..Emm..Tetiba teringat laa pulak adengan riang ketika sedang mengajar Bahasa Arab di kelas 4 UPM baru-baru ini.

Ceritanya begini...

Saya sedang mengajar Tatabahasa Arab iaitu Tasrif al Af'al dan penerangan ringkas pembahgiaan FEEL yang ada di dalam bahasa Arab.So, dah habis penerangan macam biasa la saya selalunya akan membuat latihan bersama-sama dengan murid dalam kumpulan .

Maka dah tamat tempoh yang diberikan untuk menjawab soalan2 itu maka saya pun berbincang lah dengan mereka bagi memeriksa jawapan yang telah di buat.Saya menyuruh mereka menukar buku dengan rakan sebelah dan menandakan jawapan yang betul atau salah di dalamnya.

Selalunya sebelum menanda saya akan soal mana2 murid untuk memberikan jawapan bagi soalan tersebut..kebetulan soalan itu terfokus pada pembahagiaan Feel iaitu Jumlah Fe'liah dan Jumlah Ismiah..

Ironi nya bila murid memberikan jawapan saya akan bertanya kenapa anta/ti memilih jawapan itu? ini kerana saya lebih suka murid2 saya berfikir semula kenapa mereka menjawap untuk memilih jawapan tersebut dan bukannya jawapan lain.Cth : soalan 1 jawapannya adalah A dan bukan B ? Kenapa Memilih A ????

emhh...kanak2 comel yang riang..bny jawapannyaaa...hehee

Pada masa tu radio di atas meja guru sedang ON dan saya mempelahankan volumenya kerana apabila tiba masa yang sesuai baru lah saya set kan lagu yang ingin dinyanyikan nanti..apalagi lagu Izkir Fadlukum (uhhh..sedap sungguh lagu ini..)

Tetapi..si Lokman pulak buat hal..saya tanya Lokman kenapa jawap A ha...emm Lukman apalagi pandang rakan2 nya nk minta bantuan la tu...

Saya pulak aduhhhh...terkelip2 mata ni dengan wajah yang bingung..ishhh dalam hati berkata hai budak ni tadi dah terang habis2 pun masih x bole nak jawab...

Pendek kan citer, saya berjalan laju terus ke meja guru dan kebetulan pulak lagu si maher zain -Barakallah- pulak kuar...apalagi ku kuat kan lah volumenya disertai mimik mukaku yang mengikut irama awal lagu tersebut...dan murid2 pulak gelak besar melihat aksi lucu Ustazah nya yang mereka sangka ustazah nak naik angin ni tapi rupa2 nya TIDAK....Hahaaaa

Maka,murid2 ni pulak dah terlekat sakan suka lagu niii...apalagi tang kalimah bahasa arab tuu... bila sampai tang kalimah arab tu uhhh..bergema kelas..hahaa

Barkallah by maher ZAIN:
We're here on this Special Day
Our hearts are full Of pleasure
A day that brings the two of you
Close Together
We're gathered here to celebrate
A moment you'll always treasure
We ask Allah to make your love
Last forever
Let's raise our hands and make du'a
Like the prophet taught us
And with one voice let's all
Say...say...say
Barakallahu lakuma wa baraka
Alaikumaa wa jama'a bainakuma fii khaiiir
(chorus)
From now you'll share all your joys
Through hardships,support each other
Together worshiping Allah
Seeking His Pleasure
We pray that He will feed your life
With Happiness and Blessings
And grant your Kids
who make your home filled with laughter
Let's raise our hands and make du'a
Like the prophet taught us
And with one voice let's all
Say...say...say
Barakallahu lakuma wa baraka
Alaikumaa wa jaama'a bainakuma fii khaiiir
Barakallah
Barakallahu lakuumwalanaa
Allah bariklawhuma
Allah Hadhum hubbahuma
Allah Solli wasallim a'la rasulillah
Allah tub'alaina
Allah irdha anna
Allah ihdhi khuthoona a'la sunnat nabiina
Let's raise our hands and make du'a
Like the prophet taught us
And with one voice let's all
Say...say...say
(Barakallahu lakuma wa baraka
Alaikumaa wa jaama'a bainakuma fii khaiiir


Murid paling semangat nyanyi lagu ini antaranya si wusqo,adlin,firas dan fasha..hahaa suara mereka berempat ni mengalahkan suara rakan2 mereka yang lain..

hahaa aduii..gelak sendiri saya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Majlis Penutupan Ihya' Ramadan dan Khatam Al-quran Peringkat SK IJOK 2017

Salam MAJLIS PENUTUPAN DAN KHATAM AL-QURAN 1438H   Dilampirkan program di atas : Tarikh : 22.6.2017  Hari : Khamis   Anjuran : Pani...