Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Kalau seorang guru mengajar sambil duduk, Murid belajar sambil mengantuk.

Kalau seorang guru mengajar sambil berlakon, Murid belajar dengan tekun.
Kalau seorang guru mengajar tanpa alat, Murid belajar dengan ralat.
Kalau seorang guru mengajar banyak bercakap, ada murid yang bertambah gagap.
Kalau seorang guru menjadi pemudah cara, ramai murid pandai berbicara.
Kalau seorang guru mengajar tanpa menilai, tidak akan tahu murid yang bodoh atau pandai.
Kalau seorang guru berbudi bahasa, dikenang murid sepanjang masa.

Khamis, November 03, 2011

Mahrajan j-qaf dan lain-lain hal...

Salam

Alhamdulilah..Terima kasih ya ALLAH...

di kala ini kepala ku agak sakit sedikit,mungkin keletihan dengan aktiviti-aktiviti yang berlaku pada minggu ini.Namun begitu,rasa ingin menulis dan berkongsi apa-apa citer pada catatan kali ini lebih kuat daripada saya menghabiskan masa menonton tv yang tah apa-apa ceritanya..

Hari ini,program Mahrajan j-QAF peringkat daerah Kuala Selangor telah pun berlangsung dan SK Parit Mahang telah terpilih untuk menjadi tuan rumah pada tahun ini.Sebanyak 4 acara dipertandingkan iaitu :

1. Tilawah Al-Quran
2. Kuiz Agama
3. Kalam Jamaaii
4. Dikir Barat

Pada kali ini,saya telah diberi amanah untuk menjadi hakim bagi acara Kalam Jamaaii.Sebanyak 9 buah sekolah telah menyertai nya.Secara keseluruhannya,saya dapati banyak penambah baikkan yang telah dilakukan oleh sekolah-sekolah terutamanya dalam syarat-syarat yang perlu di ikuti dalam mempersembahkan kalam jamaaii ini,apatah lagi bila bahasa yang digunakan di dalamnya WAJIB menggunakan bahasa Arab Fushah.Apa-apa pun,TAHNIAH kepada 9 buah sekolah ini.Persembahan mereka semua sangat menarik dan menghiburkan hati saya yang 'TENSION'sekejap dengan PK1.

Barisan Hakim bagi acara Kalam Jamaaii,terdiri daripada saya,Ustazah Yusila dan Ustazah Wati..Pada waktu ini,kami dalam menyiapkan kerja-kerja terakhir dalam menulis borang pemarkahan sebelum acara di mulakan.

Walaupun bagitu,mohon kemaafan saya pinta kepada tuan rumah kerana saya tidak dapat menunggu majlis ini sehingga ke akhirnya kerana terasa kepala dah nak mula sakit,jadi saya terpaksa mengundurkan diri dan balik awal terlebih dahulu tanpa mendengar keputusan pemenang-pemenang pertandingan.

Tahniah kepada semua pemenang dan Yang kalah tu tahun depan kita cuba lagi ya...

EM...ini adalah backdrop untuk acara kalam Jamaaii..itu je lah foto yang sempat saya ambil kerana tidak berkesempatan untuk melihat dan pergi ke bilik-bilik pertandingan bagi acara yang lain..hehe

dan buat sahabat-sahabat j-QAF ku yang disayangi antaranya Azah,Syiba,Nazrah,Ruwaida,Zulaikha,Kak Aida,Erna,Fadhilah,ustaz-ustaz dan lain-lainnya,saya sangat gembira dapat berjumpa kalian,terubat rindu dengan gelagat manis,gurau senda kalian dan insya-allah,marilah kita bersama-sama memperkasakan program j-QAF kita ini ya agar dapat kita tunjukkan kepada mereka yang 'liat' dengan program keagamaan ini terbuka matanya melihat kehebatan kita guru-guru agama terutama guru j-qaf yang pakar dalam semua bidang..(tak perlu mengalah kepada mereka yang keras kepala yang berlagak tahu semuanya, pada hal kosong ilmunya..nasihat ini untuk diri saya juga..)

dan

semalam saya telah menghadiri mesyuarat pelaksana bagi program NADWAH BIL HAL bagi SJKC/SJKT Peringkat negeri Selangor.Kem ini akan diadakan pada 10hb-12hb Nov di Pusat Asnaf Bantuan Zakat (PULAZ),Ulu Yam,Selangor.Sepanjang bermesyuarat di sana ,saya telah di beri tugas sebagai Ketua Urus setia merangkap fasilitator,maka, bertambah lagi la tugas yang perlu saya laksanakan.Insya-allah,dengan kerjasama sahabat fasis daripada daerah-daerah lain akan dapat sedikit sebanyak membantu ku dan memberi semangat kepada ku agar terus dan terus bangkit bersemangat bekerja dan membantu mendidik anak bangsa Islam kita ke arah agama Allah yang mulia ini.

Kelihatan disana :Ustaz Sophuan dan Ustaz Hj Rosnen selaku orang kuat daripada Jabatan Pelajaran Selangor dalam program KEM ini,dan Ustaz Lim selaku Ketua Kem Komanden akan dibantu bersama 15 orang jurulatih daripada sekolah-sekolah di negeri Selangor.

Perjalanan kem ini akan saya ceritakan selanjutnya pada masa hadapan,InsyaAllah.

Akhir kalam,Semoga ALLAH membantu ku menjalani perjuangan hidupku yang masih belum selesai ini.Ameen.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kem Transformasi Juara tahun 6 Siri 2 2017 (HARI KETIGA) (4)

Sambungan.. Hari Ketiga :  Salam Perjuangan UPSR 6A dari kami... #journeyoftheCHAMPION 6A...