Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Kalau seorang guru mengajar sambil duduk, Murid belajar sambil mengantuk.

Kalau seorang guru mengajar sambil berlakon, Murid belajar dengan tekun.
Kalau seorang guru mengajar tanpa alat, Murid belajar dengan ralat.
Kalau seorang guru mengajar banyak bercakap, ada murid yang bertambah gagap.
Kalau seorang guru menjadi pemudah cara, ramai murid pandai berbicara.
Kalau seorang guru mengajar tanpa menilai, tidak akan tahu murid yang bodoh atau pandai.
Kalau seorang guru berbudi bahasa, dikenang murid sepanjang masa.

Khamis, Januari 26, 2012

apa-apa jer la..

Salam sahabatku yang dirahmati Allah,

Letih sungguh hari ini,kepala dah mulai nak pusing,2-3 hari ini,datang ke sekolah dan menyelesaikan beberapa tugasan yang masih belum habis.

walaupun masih bercuti perayaan tahun baru cina,namun,kerja-kerja persekolahan harus diselesaikan segera, apatah lagi tahun ini,SKI antara sekolah-sekolah yang telah dicalonkan dalam penerimaan 'Bai'ah'.Bagi saya secara peribadinya,bersyukur jika diterima baik pengurusan sekolah kami oleh nazir-nazir tu dan bersyukur juga kiranya tidak disenaraikan dalam penerimaan 'hadiah' yang dicanang-canangkan kepada kami (warga pendidik ski).

Kelakar sungguh bila diperhatikan gelagat/aksi rakan-rakan sekerja,tak kira la sama ada dia orang atasan atau bukan..kerja dah bukan kerana Allah tetapi sebab yang lain..saya menerima hakikat yang hanya Allah sahaja yang tahu niat seseorang itu,tapi sebagai manusia biasa kita dapat lihat luaran seseorang itu yang mencerminkan diri orang itu yang sebenarnya.Perkara sebegitu mengingatkan saya kepada pesanan Ustaz Pahrol yang bercakap mengenai : tujuan hidup @ keperluan hidup ?? di radio ikim.fm baru-baru ini.Moga saya bukan lah dikalangan manusia yang hipokrit.

Kekadang tu saya agak keliru juga dengan sikap mereka itu,tiada contoh kepemimpinan yang dapat saya tauladani,hanya melalui perbincangan,bacaan,nasihat,sms,forum agama dll sahaja yang mampu menguraikan haru biru minda saya apabila berhadapan dengan masalah sosialis sesama manusia.

dan yang paling penting,ia tidak mengganggu gugat semangat saya dalam memberi ilmu kepada anak bangsa yang disayangi ini.

sesibuk mana pun,pnp tetap diutamakan...kelihatan disitu suasana murid-murid sedang membelek-belek kamus pintar Arab.foto diambil sebelum cuti tahun baru cina bermula.

apa-apa pun,hari ini,saya sekadar melakukan tugas yang mampu dibuat mengikut kemampuan kecil ku sahaja..kadang-kadang tu,bila berlebihan kerja , orang lain dah salah faham niat baik pekerjaan kita itu dan tunjuk menunjuk itu bukan lah paparan diri saya sebenarnya..orang lain tak perlu tahu,biar Allah tuhanku sahaja yang tahu.

Alhamdulilah,siap juga sebahagian daripada penambahbaikan bilik Jauhari j-QAF,TQ buat Ustazah Rina,Ustaz Din dan guru-guru agama lain atas kerjasama dalam membantu saya dalam kerja-kerja pengurusan j-qaf sekolah kita..mungkin tak sempurna mana tetapi itu saja lah yang mampu saya uruskan..

kadang-kadang tu bila membongkarkan kelemahan sebenarnya perkara tersurat di dalamnya adalah untuk membangkitkan kekuatan diri saya.tidak menyalahkan sapa-sapa,tiada yang tak baik,hanya saya,seorang hamba Allah yang lemah,tiada daya dan kekuatan kecuali pada Allah sahaja tempat bergantung.

Ya ALLAH,berikan kesihatan yang baik kepada ku agar dapat ku teruskan pekerjaan ku ini..RedhaMu kuharapkan sehingga nafas terakhir ku.amin.

Akhirnya...apa-apa jer la..

ingatan sepintas lalu buat diri sendiri :----

***em..kerja assignment kak Siti masih belum dibuat lagi,ini kerana sibuk dek tugasan sekolah la..ya allah,bantu lah saya,bangkitkan semangat ku untuk fokus pada assignment itu..
*** Syukran wa khairal jaza ila sahabati Syiba..nasihatmu sangat memberi erti buat diri ini..moga ALLAH merahmatimu dan keluarga.amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kem Transformasi Juara tahun 6 Siri 2 2017 (HARI KETIGA) (4)

Sambungan.. Hari Ketiga :  Salam Perjuangan UPSR 6A dari kami... #journeyoftheCHAMPION 6A...