Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Kalau seorang guru mengajar sambil duduk, Murid belajar sambil mengantuk.

Kalau seorang guru mengajar sambil berlakon, Murid belajar dengan tekun.
Kalau seorang guru mengajar tanpa alat, Murid belajar dengan ralat.
Kalau seorang guru mengajar banyak bercakap, ada murid yang bertambah gagap.
Kalau seorang guru menjadi pemudah cara, ramai murid pandai berbicara.
Kalau seorang guru mengajar tanpa menilai, tidak akan tahu murid yang bodoh atau pandai.
Kalau seorang guru berbudi bahasa, dikenang murid sepanjang masa.

Sabtu, Januari 07, 2012

cerita motivasi 1

penceramah sedang memulakan ceramahnya...

salam

Hari ini bermula program pertama LADAP 2012 iaitu Motivasi yang bertajuk Mukmin Profesional aset kecemerlangan Sekolah. Motivasi tersebut disampaikan oleh Tn Zaid bin Hamzah daripada Fitrah Constraction (kalau tak silap la..kalau silap harap maaf Tuan).Motivasi ini dihadiri oleh semua guru SKI bergandingan dengan semua guru SRA Ijok. Bermula jam 9 pagi di makmal komputer lama,SKI.

Walaupun di kala ini majoriti guru agak sibuk dengan hal ehwal pengurusan Folder Rancangan mengajar harian dan mencari Sukatan-sukatan pelajaran,namun,kami telah digesa untuk menghadiri motivasi tersebut.

Bagi saya pula,memang agak sibuk juga namun saya mengambil arahan untuk menghadirinya sebagai panduan untuk terus bersemangat memulakan tugas pada tahun baru 2012 ini..badai tetap ada tetapi dipujuk kan hati ini agar berserah kepada NYA..lakukan kerja semampu yang boleh dan sedarkan diri selalu untuk ingat yang diri ini orang biasa-biasa je.

Antara point yang sempat saya catatkan :

--orang Islam dulu adalah pakar strategi tetapi hari ini telah berubah kepada pakar Tragedi
--3 tips untuk menjadi TERBAIK :
1. USAHA kena maksimum,Usaha kena multi, Jangan putus asa dan Jangan buat kerja tuhan
2. EFISEN : kena ada ILMU,KEMAHIRAN dan Adab
3. BERKESAN :menjadi Mukmin yang BAIK dan IKHLAS
-- formula pelajar cemerlang :R (Rules) + R (Regulation) - R (Relationship ) = R

Sempat juga saya bertanyakan 2 soalan kepada penceramah itu tadi,soalannya berbunyi begini :-

1. Macam mana kita nak suka kepada orang yang kita tak suka??
2. Bagaiamana nak uruskan konflik perbezaan pendapat dalam organisasi sekiranya pihak yang satu itu menggunakan kuasa yang ada padanya untuk mempertahankan pendapatnya tanpa mengambil kira pendapat yang lain??

Rasanya saya masih kurang mendapat jawapan yang mampu menguraikan persoalan yang berlegar-legar di pemikiran sejak dua menjak ini..tapi tak pelah...mungkin saya perlu berdiskusi lagi dengan mereka yang lebih berpengalaman dan berilmu.Apa-apa pun, TQ diucapkan kepada tn Zaid atas pandangan beliau berhubung 2 soalan saya tadi.

Sebenarnya ada lagi point nya tetapi setakat itu dulu kerana ada hal lain la pulak ni..dan kepada sahabat j-QAF yang inginkan salinan RT Bahasa Arab tahun 2 KSSR dan RT Bahasa Arab tahun 5 (Baru) boleh la berhubung dengan saya,insya allah akan saya bantu..Terima kasih kepada sahabat JU (Ustaz Nazri, dll ) yang membantu saya mendapatkannya.

Terus bersemangat menjadi seorang GURU yang hebat di mata murid-muridku,Insya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam Aidilfitri 1438H -family-

Salam Alhamdulilah...Allahuakbar...Terima Kasih ya Allah.. #salamlebaran2017 #maafzahirbatin