Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Kalau seorang guru mengajar sambil duduk, Murid belajar sambil mengantuk.

Kalau seorang guru mengajar sambil berlakon, Murid belajar dengan tekun.
Kalau seorang guru mengajar tanpa alat, Murid belajar dengan ralat.
Kalau seorang guru mengajar banyak bercakap, ada murid yang bertambah gagap.
Kalau seorang guru menjadi pemudah cara, ramai murid pandai berbicara.
Kalau seorang guru mengajar tanpa menilai, tidak akan tahu murid yang bodoh atau pandai.
Kalau seorang guru berbudi bahasa, dikenang murid sepanjang masa.

Selasa, Januari 31, 2012

Kursus PnP Bahasa Arab KSSR Thn 2 ..(Maklumbalas)

sebahagian peserta kursus,khusuk mendengar penerangan mengenai rph bahasa Arab di bilik kursus,PKG,K.Sel.

Salam Sahabat yang dirahmati Allah..

Alhamdulilah,selesai sudah 2 hari berkursus di PKG,Kuala Selangor.Kursus itu diberi nama KURSUS PnP BAHASA ARAB KSSR THN 2.Ia dihadiri oleh semua guru yang mengajar Bahasa Arab di tahun 2 dan tahun 5.Penganjur kursus adalah Pihak PPD,K.Selangor dibawah penyelaras j-QAF iaitu Ustaz A.Rahman.

Ustazah Syiba bersama Ustazah Fifah sedang dalam sesi penerangan mengenai tugasan yang telah diberikan mengikut kumpulan.

Sahabat yang dihormati,

kursus ini merupakan kesinambungan daripada kursus KSSR Tahun 2 yang telah dijalankan pada tahun lepas dan objektif kursus adalah untuk mengetahui perkembangan KSSR Bahasa Arab tahun 2 di sekolah masing-masing,di samping mengenal pasti permasalahan guru-guru bahasa Arab tahun 2 kiranya ada.Selain itu,satu bengkel telah diadakan bagi menyeragamkan penulisan Rancangan Pengajaran Harian dan Rancangan Pengajaran Tahunan bahasa Arab.

Sangkaan saya pada mulanya kursus ini untuk memberi pendedahan baru mengenai PnP bahasa Arab,rupanya tidak sama sekali.bahkan saya secara mendadak diminta untuk menjadi salah seorang jawatankuasa dalam penganjuran kursus ini.ini kerana saya antara JURULATIH yang pernah terlibat dalam penyebaran KSSR Bahasa Arab tahun 2 dan KBSR tahun 5.Justeru,penglibatan saya sepanjang kursus ini amat diperlukan.

Walaubagaimanapun,saya tidak keseorangan..saya telah dibantu oleh rakan JU juga iaitu Ustaz Mohammad Hasnol b Jantan dan juga urus setia yang sangat prihatin kepada perkembangan Bahasa Arab bagi daerah Kuala Selangor iaitu Ustaz Razali.
(TQ ustaz sebab memberi cadangan untuk mengadakan kursus ini kepada pihak PPD)

Tekun memberi penerangan kepada peserta kursus.

Disepanjang 2 hari berkursus,banyak juga maklum balas yang diterima,rata-rata sekolah masih belum bersedia dalam penyediaan bahan-bahan KSSR tahun 2 ini apatah lagi pelaksanaannya di dalam kelas,dan ada juga yang masih kabur dengan cara penulisan PnP KSSR Tahun 2 (risau juga saya mendengar dan melihatnya...)

Sungguhpun begitu,pada hari yang kedua,saya lihat banyak perubahan kefahaman daripada peserta-peserta kursus..dan rata-ratanya tersenyum puas..harapan besar saya ada lah tindakan susulan yang akan mereka buat bila pulang ke sekolah masing -masing nanti.

Segala bahan yang saya dan Ustaz Hasnol ada telahpun saya berikan kepada peserta kursus sehinggakan laptop kesayangan saya itu telah 'dead' dan terpaksa di format semula..aduhaiii.sedih betul...tapi tak apa lah.dah nak terjadi...

Sahabat yang dikasihi,

Semoga PnP bahasa Arab kita dapat memberi kesan positif kepada anak-anak murid kita ya...

keberkesanan PnP itu bergantung kepada kita,dari awal kita merancang di dalam penulisan harian,tahunan, sehinggalah kita melaksanakannya di dalam kelas.

Walaupun,bahan-bahan nya di tangan kita tetapi kalau kesungguhan dalam diri tiada,tak jadi juga...apa-apa pun tepuk dada dan tanya lah iman sendiri.

salam maulidurRasul 1433H

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

satu pengalaman lagi : KTJ Tahun 6 2017

Salam Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah, Alhamdulilah..sudah seminggu berlalu program Kem Transformasi Juara tahun 6 2017 di Warisan ...