Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Kalau seorang guru mengajar sambil duduk, Murid belajar sambil mengantuk.

Kalau seorang guru mengajar sambil berlakon, Murid belajar dengan tekun.
Kalau seorang guru mengajar tanpa alat, Murid belajar dengan ralat.
Kalau seorang guru mengajar banyak bercakap, ada murid yang bertambah gagap.
Kalau seorang guru menjadi pemudah cara, ramai murid pandai berbicara.
Kalau seorang guru mengajar tanpa menilai, tidak akan tahu murid yang bodoh atau pandai.
Kalau seorang guru berbudi bahasa, dikenang murid sepanjang masa.

Isnin, Februari 27, 2012

Mesyuarat JU Dakwah peringkat JPS 1/2012

mesyuarat JU Dakwah sedang berlangsung di dewan Utama,JPS.

Salam sahabat yang dirahmati Allah.

Alhamdulilah..dan Selawat keatas Rasullulamin Muhammad s.a.w berserta keluarga baginda yang dirahmati Allah sekeliannya.

Hari ini, saya telah menghadiri satu mesyuarat iaitu mesyuarat Jurulatih Dakwah program Nadwah kepemimpinan pelajar dan Dakwah bil hal peringkat negeri Selangor bagi tahun 2012.Mesyuarat yang bertempat di Dewan Utama,Jabatan Pelajaran Selangor,Shah Alam,Selangor.Ia telah dihadiri beberapa orang para jurulatih yang mewakili setiap daerah di negeri Selangor.

Dan

Alhamdulilah,pada tahun ini ,sekali lagi pihak JPS di bawah seliaan ketua program Ustaz Tn Hj Rosnen b Hj Alawi bersama 4 orang Ketua Jurulatih
(Ustaz Hj Kamil Sidek,Ustaz Abdul Lim,Ustaz Mohd Fadzli, Ustaz (maaf tak ingat namanya) ), telah memberi kepercayaan kepada saya untuk membantu bersama-sama bagi menjayakan segala perancangan dakwah tahun 2012 ini.Justeru dibawah saya lampirkan antara program-program yang akan berlangsung :---

1. Sekolah Angkat Lembaga Zakat Selangor
2. Nadwah Kepemimpinan SMKA Peringkat Negeri Selangor ( 27-29 MAC )
3. Dakwah Bil Hal SK Asli ( 26-28 JUN )
4. Kursus Kejurulatihan Guru-guru PI ( 6-8 MAC )
5. Dakwah Bil Hal SJKC/SJKT ( 10-12 JULAI )
6. Kem Jati Diri Lelaki ( 10-12 APRIL )
7. Kem Jati Diri Perempuan ( 10-12 MEI )
8. Nadwah Kepemimpinan SMK (19-21 JUN / 17-20 SEPT )
9. Nadwah Kepemimpinan SABK Peringkat Negeri Selangor ( 3-5 SEPT )
Dan Peringkat Kebangsaan di Terengganu ( 1-4 OKT )

dan diantara lokasi program yang dicadangkan ialah :

1. PULAZ
2. Pusat KOKO DI Hulu Langat
3. Masjid KLIA
4. lIDAS Sabak Bernam

Semoga program-program yang dirancangkan itu mendapat bantuan dari Allah dan dapat memberi manfaat kepada semua pihak yang terlibat.

** Sesungguhnya saya bersyukur pada Ilahi, kerana ada juga pihak luar benar-benar menghargai khidmat saya walaupun pihak dalaman sendiri seolah-olah tak perlukan khidmat saya langsung,membuang terus tugas saya..mashaallah!!

Walau apa pun,saya terangsang pada Nasihat Imam Hasan Al-Basri :--

"" AKU menasihati kamu bukan bermakna aku adalah yang terbaik daripada di kalangan kamu atau orang yang paling soleh , kerana aku juga pernah melakukan kesalahan,Andainya seseorang itu menyampaikan dakwah apabila merasakan dirinya telah sempurna,maka tidak akan ada pendakwah,Jika itu berlaku akan sedikitlah orang yang memberi peringatan ""

Semoga Allah memudahkan urusan saya di sepanjang perjalanan program dakwah itu nanti,InsyaAllah.Amiin.

*** Habis mesyuarat tadi,kami sempat singgah di masjid Shah Alam,pekena nasi ARAB..allahuakbar..sedap sungguh..alhamdulilah.. hehee.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Selamat Bersara...

Salam Alhamdulilah... Selamat Bersara cikgu Zakaria bin Shafie...Terima Kasih cikgu Zack... #selamatberehatdaritugas-tugaskeguru...