Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Manis Bicara(Ingatan UntukKU)

Kalau seorang guru mengajar sambil duduk, Murid belajar sambil mengantuk.

Kalau seorang guru mengajar sambil berlakon, Murid belajar dengan tekun.
Kalau seorang guru mengajar tanpa alat, Murid belajar dengan ralat.
Kalau seorang guru mengajar banyak bercakap, ada murid yang bertambah gagap.
Kalau seorang guru menjadi pemudah cara, ramai murid pandai berbicara.
Kalau seorang guru mengajar tanpa menilai, tidak akan tahu murid yang bodoh atau pandai.
Kalau seorang guru berbudi bahasa, dikenang murid sepanjang masa.

Selasa, Mei 22, 2012

e-laporan j-QAF jun 2012

Salam sahabat j-QAF semua..

sila dapat kan elaporan jun V12 :--

http://e-laporan.blogspot.com/2012/05/e-laporan-v12-2012.html

dan esatu ,edua serta esekolah boleh juga di download di alamat

http://www.bpi.edu.my/

maklumat baru diterima pagi tadi (20 jun) :

esatu ada ralatnya dan boleh di download di website jqafmelaka

Selamat mengisinya... ;)

Terima Kasih.

Ahad, Mei 20, 2012

KAMIL Peringkat Daerah K.SEL 2012

Salam
backdrop program KAMIL Peringkat Daerah...cantik dan ceria..

Alhamdulilah,semalam (19 Mei 2012) telah pun berlangsung Program KAMIL peringkat Daerah di SRA Bukit Badong.Ia telah disempurnakan penutupannya oleh Tn Hj Amir bin Danuri (Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Islam,Jabatan Agama Islam Selangor).

Alhamdulilah juga,saya sekali lagi telah dijemput oleh pihak penganjur sebagai Hakim bagi menghakimi acara Kalam Jamaii dalam kategori Mesej dan Persembahan.Pada kali ini,saya merasa tak berapa susah untuk menghakimi 8 kumpulan yang terlibat berbanding menghakimi acara ini pada minggu lepas.Ini kerana,rata-rata kumpulan telah menyampaikan mesej dan persembahan yang amat baik sekali..agak susah untuk saya menghakimi bahagian BAHASA berbanding dengan bahagian MESEJ & PERSEMBAHAN.Kedua-dua kriteria itu amat berbeza untuk dihakimi..

salah satu kumpulan yang menyertai acara kalam Jamaii...sangat bersemangat dan menghiburkan para penonton yang menyaksikannya termasuk jugalah para hakim.

Alhamdulilah juga,saya disana telah bertemu dengan beberapa orang guru j-QAF,mantan guru-guru sekolah menengah saya, dan berkenalan dengan guru-guru agama sekolah petang..satu pertemuan yang sangat mengharukan dan mengembirakan..Semoga ALLAH sentiasa memberi Rahmat hidup kepada mereka semua.amin.

Ucapan TAHNIAH pada para peserta yang terlibat untuk peringkat Daerah ini dan selamat berusaha untuk ke peringkat seterusnya..

Terima Kasih kepada semua pihak yang terlibat.

bergambar bersama selepas berakhirnya acara kalam jamaii...yang berdiri tu Ustazah hjh Ngaisah bt j Mokhtar (Juruacara),Ustazah Rosmah bt Awang(Jurukira) dan yang duduk barisan Hakim : Ustaz Nizam b Bahrin,Ustazah Azimah bt Ahmad dan Ustazah Norulaini bt Mohd Nawi.

Khamis, Mei 17, 2012

Selamat Hari GURU 2012

Salam

Daripada Abu Umamah al-Bahili, Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya Allah, Malaikat dan Ahli (penduduk) langit dan bumi; hingga semut di dalam lubang dan juga ikan paus (meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut) mendoakan kebaikan atas orang yang mengajar perkara yang baik kepada manusia. (HR al-Tarmizi, 300 hadis bimbingan oleh ustaz Zahazan Mohamad)

Ya Allah, berkatilah usaha dan kehidupan guru-guru kami.Selamat HARI GURU..

Bingkisan FOTO Sambutan hari GURU Peringkat Sekolah IJOK semalam 16 Mei 2012 :--

Acara Pagi :--
Bacaan DOA,Bacaan Yaasiin dan Tahlil di dataran Ilmu,guru bersama murid

Bacaan IKRAR GURU yang dipimpin oleh Cikgu Tahrin dan selepas itu nyanyian lagu Guru Malaysia oleh warga pendidik IJOK,sungguh bersemangat..

Ucapan oleh guru besar,En Norhamshah bin Yaacob...

Bersemangat untuk menang..perlawanan bola sepak (l) dan bola baling (p) antara guru dan murid...

Acara selepas REHAT :--
Persembahan murid...

Penyampaian Hadiah...


Foto BAHAGIA Para GURU Ijok :--

'GURU INOVATIF MELONJAKKAN TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA'

TERIMA KASIH SEMUA CIKGU YANG TELAH MENDIDIK SAYA SEHINGGA KE HARI INI..Moga kehidupan cikgu semua dirahmati Allah selalu..

Ahad, Mei 13, 2012

Program Kemahiran Amal Islami Peringkat Zon ,kumpulan 1 2012

Salam

sebelum acara bermula,saya sempat juga mengambil backdrop pentas acara kalam jamaii..ringkas tetapi ceria

Alhamdulilah,pada hari Ahad (13hb Mei 2012),untuk kali ke-2nya , saya telah pergi ke SRA,Pekan Jeram bagi menghakimi pertandingan Kalam Jamaii di dalam program Kemahiran Amal Islami,peringkat kumpulan Satu,Zon Timur & Selatan. Program ini telah diadakan serentak di 2 tempat iaitu di SRA Pekan Jeram dan di SRA Sungai Buloh, ini kerana ia disebabkan bagi menampung kekurangan tempat bagi 24 acara yang telah disusun oleh Unit Pendidikan Islam,Daerah Kuala Selangor. Program peringkat zon yang diberi singkatan namanya KAMIL ini telah disempurnakan penutupannya oleh Tn Haji Nasrol Hadi bin Rohani (Pegawai Tadbir Daerah Kuala Selangor).

Program yang agak sederhana kelangsungannya dan meriah dengan kehadiran peserta-peserta yang bertanding,guru-guru yang penuh dedikasi melaksanakan tanggungjawab,para hakim,para VIP,ibu bapa,peniaga-peniaga, dan orang luar disekitar Jeram.

Ironinya,bila menghadiri program pertandingan ini,ia mengingatkan saya semula pada acara MTQSS yang sangat sinonim dengan Sekolah Kebangsaan di bawah KPM, ia ada sedikit persamaan dari segi objektif yang ingin dicapai,Cuma adalah beberapa perbezaan-nya sedikit sebagai contoh bil acara yang dipertandingkan,pelaksanaan hari yang dipertandingkan,peraturan pertandingan dan lain-lain.

persembahan dari para peserta...semangat mengalunkan kalam Arabiah bersama-sama

Cumanya disini saya sekadar ingin berkongsi sedikit pengalaman dalam menghakimi dari sudut BAHASA dalam acara Kalam Jamaii SRA tadi.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Saya melihat bagi acara KALAM JAMAII ini agak ringan sedikit pemarkahannya.Ia bermaksud apabila saya melihat keseluruhan pencapaian peserta agak sederhana,tidak kira la pemarkahan dari sudut Isi,Gaya Persembahan dan Bahasa.

Bagi bahagian saya (sudut Bahasa),saya agak susah hati sedikit nak beri markah kepada 7 kumpulan yang bertanding ini, bukan lah bermakna saya ni kedekut @ Skima sangat dalam pemarkahan,tetapi saya lihat dan dengar banyak kesalahan Bahasa yang agak Nampak bagi setiap 7 kumpulan ini. Penggunaan bahasa peserta agak lemah dengan istilah-istilah Arab yang kurang tepat dilafazkan termasuk jugalah dari segi Tatabahasanya. Maka,selaku Hakim yang dipertangungjawabkan,maka,saya akur dengan amanah yang diberi dan memberi markah kepada peserta-peserta ini mengikut layaknya mereka perolehi.

Saya mengharapkan agar pada pada masa hadapan,mungkin pihak SRA dapat memandang serius nya dan melakukan tindakan sewajarnya bagi mengatasi kelemahan BAHASA murid-murid bagi Acara Kalam Jamaii.Penggunaan Bahasa Arab yang betul dapat mengukuhkan lagi persembahan ini menjadi lebih indah dan menarik untuk di dengar.

Apa-apa pun, Tahniah kepada Sekolah-sekolah yang menang yang akan ke peringkat seterusnya dan Takziah juga kepada yang kurang Berjaya..Teruskan Usaha..

Terima Kasih kepada Unit Agama Islam SRA yang telah menjemput saya..Mohon maaf jika ada kekurangan dan kelemahan saya di sepanjang saya berada di sana tadi..Seronok dapat berjumpa dan berkenalan dengan guru-guru agama sekolah petang ;)

Semoga segala usaha kalian semua diberkati Allah dan mendapat ganjaran DariNYA. Amin.

++ bila bercakap tentang sambutan Hari Ibu hari ini,saya tidak meraikannya..sebab saya meraikan hari ibu ini hari-hari.I luve u mum..May ALLAH always be with u.. dan Emm..kepala belakang saya sakit kembali..uhh. pesanan untuk saya--take a rest ustazah..petang hari AHAD.. cheer up !!

Jumaat, Mei 11, 2012

riang ria murid2 ni...

salam..

Alhamdulilah,telah selesai tugasan pertama memeriksa kertas peperiksaan murid-murid..uhh..agak keletihan sikit..dan masih ada lagi kerja lanjutannya selepas ini..

Apa-apa pun,di sepanjang menjaga pengawasan murid-murid di kelas,pelbagai gelagat dan reaksi murid-murid ketika menjawab kertas soalan mereka..hehe..suka betul saya melihat,memahami,meneliti,memikirkan,dll watak-watak mereka ini..yang paling penting mereka insan kecil yang sangat bahagia menikmati hidup di usia muda ini..punyai hati yang sangat suci..Allahuakbar!!indah betul nikmat yang KAU berikan kepada kami..

beberapa candid yang sempat gak saya ambil ketika peperiksaan subjek Pendidikan Seni bagi murid tahun 2 UNITEN :--

Scene 1 --nak mula melakar

Scene 2 --agak teliti melakar corak yang ingin di buat

Scene 3 --lakaran telah mula nampak coraknya...Tahniah,Aniq..kreatif.. ;)

Dan dikesempatan masa terluang di bilik guru juga,saya berkesempatan berborak-borak dengan beberapa orang guru pasal POLITIK negara kita kini (antaranya : isu PTPTN,LGBT,Agama Islam adalah agama PERSEKUTUAN bukan agama RASMI,ISU bahasa MELAYU@ MALAYSIA,ISU HAK Asasi Melayu,isu penjawat awam,dll)..hmm..agak panas dan sungguh merungsingkan kepada orang MELAYU..

kebetulan pulak tu,salah sorang dari cikgu kami telah pergi menghadiri kursus mengenainya dan beliau telah menyebarkan isi-isi ceramah yang beliau dapat disana kepada kami..

Kesimpulannya---saya amat risau juga dengan agenda tersembunyi orang-orang kafir ni dan kelemahan pemikiran orang-orang melayu kita..Moga ALLAH memberikan jalan yang LURUS kepada orang-orang kita dan menjaga negara Malaysia yang disayangi ini dalam keadaan yang selamat dan aman selalu.Amin.

***Hari Ahad ini,saya dikehendaki pergi ke SRA Pekan Jeram kerana dilantik menjadi hakim bagi acara Kalam Jamaii bagi program Amal Islami SRA...Moga mudahlah perjalanan saya ke sana nanti..insyaAllah..Semoga berjaya murid-murid ustazah yang masuk bertanding dalan acara yang disediakan oleh pihak pengurusan agama..best of luck!!Yeah!!!

Isnin, Mei 07, 2012

Soalan PKSR Pertengahan Tahun 2012

Salam

Soalan bahasa Arab tahun 3-6 dan Jawi 2012 boleh dimuat turun di website bpi www.bpi.edu.my/v1/index.php/muaturun login dan password kena tanya PPD @ bole hubungi saya..

Jumaat, Mei 04, 2012

Semoga Berjaya!!!

Salam

Alhamdulilah...pagi hari jumaat yang sungguh indah..

Minggu hadapan warga murid SKI akan menjalani Peperiksaan Pertengahan Tahun 2012.

Semoga Berjaya murid-murid ustazah..USAHA dan TAWAKKAL tangga KEJAYAAN.

***Alhamdulilah,hari ini ,belakang kepala saya sudah mula reda kesakitannya..sejak 2-3 hari lepas terasa sakitnya..sehingga ada kerja yang nak dibuat terpaksa di tangguhkan..Semoga ALLAH sentiasa memberi pelindungan kepada ku dan sentiasa menjagaku..Rabbi irhamni waghfirli..amin..

Allah berfirman:
"Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman. ~ali Imran 3:139~ "

sepintas gambar murid di kelas---
Alhamdulilah,menggunakan pen digital al-quran untuk murid lemah dalam bacaan alquran sedikit sebanyak membantu guru dalam pengajaran dan pembelajaran..

KCJ Siri 2 2017

Salam dilampirkan foto KCJ Siri 2 yang telah diadakan pada 21.9.2017/ Khamis/ Dewan Rafulin SKI : TAHNIAH!! anak-anak Cemerlang ...